Nybörjarprogrammering i en åk 3

Just nu är programmering ett hett samtalsämne på mångas läppar. Vindarna blåser på olika håll när det gäller dess vara och icke vara inom skolan. Själv har jag arbetat i mindre skala med programmering med de yngre eleverna. Vilket ämne det ska gå under eller om det ska vara ett eget ämne tycker jag borde spela mindre roll utan fokus ligger på de olika förmågor de tränar och det otroliga samarbete och diskussioner som uppstår.

programmering4

Lektioner med programmering ger ett intensivt och bra samarbete, många bra diskussioner, problemlösning, träna strategier och mycket tålamod. Man blir lyrisk som pedagog när man hör detta flerstämmiga klassrum under en matematiklektion. Det flerstämmiga handlar inte om olika toner och takter inom musik utan allt prat och diskuterande för att komma fram till olika  lösningar till problem.

Vi har under några lektioner under våren börjat med lätt programmering i en åk 3 och kommer fortsätta terminen ut och sen fortsätta med en succesiv ökad svårighetsgrad. Första tanken när vi skulle börja – Var börjar man? Hur? Efter lite funderingar och lite Google kom jag fram till att det nog är förståelsen för vad programmering är och förklara att alla datorer och robotar inte kan göra saker utan att få rätt kommando. Om instruktionerna kommer i fel ordning så blir det fel. Hur gör jag detta på rätt nivå och inspirerande? Lite mer Google och sen lite läsning från Karin Nygård som är Guldäppletvinnare 2014 gjorde att jag landade i att börja med Ipads. Både för att vi har stor tillgång till Ipads samt att det fanns bra appar att börja på. Steg 1 i allt blev att förklara lite begrepp:

  • sekvens = göra saker steg för steg
  • funktion = ett program i programmet som kan göras om och om igen
  • loop = göra samma sak om och om igen
  • villkor = OM något händer SKER något visst. ANNARS

Nu är vi igång och det först steget har varit att träna sekvenstänk med apparna Kodable och Robo Logic där vi arbetar 2-2. Man ska öppna banor genom ”berätta” hur bollen eller roboten ska går för att klara sin bana.

programmering        programmering3

Programmeringens nästa steg blir appar som ScratchJr och Hopscotch där programmeringstänket går ett steg längre. Tidigare tränade vi sekvenstänk genom lätta kommandon som gjorde att en sak rörde på sig med en viss looping. Med apparna ScratchJr och Hopscotch tränar man på moduler för allt som ska röra sig och hur det påverkar varandra. Detta blir ett lite mer avancerat där det är vi som bygger hur olika figurer ska röra sig. Du skriver inte eget kodspråk, det finns färdiga kommandon men behöver tänka i moduler utifrån varje figur/händelse som ska ske.

Programmering2Det är det vi kommer hinna innan sommaren, sedan har dessa 10:åringar fått en start i hur datorer kan fungera, vad programmering är och hur man tänker logiskt. Det är bara för oss att fortsätta hjälpa dem förvalta detta och entusiasmera dessa vetgiriga själar.

Skrivet av: Anna Tuvesson  😎

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>