En läsande klass

Då har jag varit igång med en läsande klass lite mer än en termin, i en årskurs 1 med 32 st elever. En av skolans viktigaste uppgifter tycker jag är att hjälpa elever att på djupet förstå vad de läser och berika dem med ett stort ordförråd.

Hösterminen 2014 ägnade jag åt att introducera de fem läsfixarna på ett djupare plan. Vi arbetade med samma läsfixare ett antal veckor åt gången. Jag ville att eleverna skulle känna sig säker innan vi gick vidare till nästa. Här nedan kommer läsfixarna och en kort beskrivning hur de kan hjälpa oss när vi läser.

Spågumman – förutspår vad en text ska handla om genom att använda t ex rubriker, bilder, egna kunskaper och erfarenheter m.m.

Detektiven – reder ut nya ord och uttryck genom att bland annat läsa om ordet eller meningen, fråga någon eller slå upp ordet.Reportern – ställer frågor på texten på tre nivåer (på raderna, mellan raderna och bortom raderna).

Konstnären – skapar inre bilder och upplevelser av det lästa. Här tar vi t ex hjälp av meningarna ”Jag ser….”, ”Jag hör…”.

Cowboyen – sammanfattar det viktigaste i berättelsen genom att använda orden först, sedan och sist.

Eleverna har nu under vårterminen tränat sig att använda olika läsfixare när de läser samt att använda mer än en läsfixare åt gången. En god läsare använder inte bara en strategi vid läsning av en text utan växlar mellan olika strategier. Om en strategi inte fungerar på ett bra sätt prövas en annan. Jag hoppas att genom att ge eleverna dessa olika lässtrategier öka deras läslust samt deras läsförståelse! Jag ser fram emot att följa dessa elever läsutveckling!

Skriven av: Martina Andersson, Emanuelskolan

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>