Bedömning för lärande

Fokus hos oss just nu i alla våra arbetslag är Bedömning för lärande. Alla arbetslag har fått det lilla häftet Bedömning för lärande i årskurs F-5 skrivet av Christine Harrison och Sally Howard. De tar upp små implementeringstips till formativ undervisning, från de lägre åldrarna till högre. Man trycker på samtalets betydelse och ger konkreta tips på s.k. feta frågor. De lyfter även framåtsyftande feedback som handlar om att föra lärandet framåt, detta kan ske muntligt och skriftligt. Områden som hur man använder summativa prov till formativt, själv-och gruppbedömning lyfts i boken. Helt ortroligt att det kan vara så mycket ”matnyttigt” en liten bok på 53 sidor. Till att rekommendera!

bok

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>